mapa strony kontakt zaloguj
Żwyioły
Powietrze
Według starożytnych Greków świat materialny zbudowany był z czterech żywiołów: powietrza, ognia, wody i ziemi. Występujące w różnych proporcjach miały stanowić o złożoności i bogactwie świata materialnego. Dziś powiedzielibyśmy, że stanowiły o złożoności przyrody. Żywioł „POWIETRZE” to grupa projektów edukacyjnych, w których głównym motywem są procesy i zjawiska fizyczne zachodzące w atmosferze. Pod względem treści projekty są bardzo zróżnicowane a wszystkie tematy łączą w interdyscyplinarne treści wiedzę z przyrody/geografii, chemii, biologii i matematyki. Uczeń ma szansę w atrakcyjnej formie, odmiennej od modelu tradycyjnego nauczania, poznać procesy i zjawiska fizyczne rządzące pogodą, klimatem a w konsekwencji naszym życiem i jego jakością. Uczestnik projektu nauczy się obserwować pogodę a przede wszystkim zachęcony zostanie do korzystania z informacji o pogodzie i stosowania wiedzy w praktyce. Intencją projektów jest aby uczeń rozumiał rolę pogody i klimatu w tworzeniu bogactwa przyrody i bioróżnorodności. Chcemy pokazać i uświadomić zagrożenia związane ze zjawiskami pogodowymi, z zanieczyszczeniem powietrza, a nawet z hałasem i nadmiernym oświetleniem. Chcemy także aby uczeń odkrył jak czerpać korzyści z odnawialnych źródeł energii, z wiatru i słońca a także by zrozumiał potrzebę szanowania zasobów przyrody.

  • Słońce – Ziemia – Atmosfera, czyli pogodowa maszyneria. Celem projektu jest poznanie wybranych procesów fizycznych przebiegających w atmosferze ziemskiej, które odpowiadają za cyrkulację mas powietrza, ich przemieszczanie się i wymianę zasobów ciepła i wilgoci.
  • Ptasie loty i wędrówki. Celem projektu jest uświadomienie wpływu środowiska oraz pogody i klimatu na życie ptaków.
  • Słońce i wiatr – odnawialne źródła energii. Celem projektu jest poznanie sposobów wykorzystania energii wiatru i Słońca.
  • Obserwujemy pogodę. Celem projektu jest wykształcenie umiejętności obserwowania pogody, analizy zjawisk meteorologicznych i rozumienia ich skutków.
  • Czy wiesz czym oddychasz? W tym projekcie uczeń pozna czynniki wpływające na zanieczyszczenie powietrza oraz skutki dla środowiska przyrodniczego i człowieka.
  • Środowiskowi dywersanci – hałas, odór i nadmierne oświetlenie. W ramach projektu uczeń przekona się, że klimat akustyczny, odory i zanieczyszczenia świetlne wpływają na jakość naszego otoczenia i życia.
  • Pogoda w naszym życiu. Jest to projekt o biometeorologii, w którym uczniowie dowiedzą się jak pogoda wpływa na ludzi i przyrodę.
  • Zanieczyszczenia powietrza – liczy się tylko dawka? W tym projekcie mowa jest nie tylko o źródłach i przyczynach zanieczyszczenia powietrza ale i o sposobach zapobiegania i zmniejszania zanieczyszczeń atmosferycznych.
  • Pory roku – klimat, bioróżnorodność i fenologia. Celem projektu jest poznanie cykliczności w życiu roślin i zwierząt, związanej z wpływem pogody i sezonowością warunków klimatycznych.

  • Opiekun żywiołu: dr hab. Krzysztof Migała
Aktualności
2013-07-01
W piątkowe przedpołudnie 21 czerwca 2013r. przedstawiciele pierwszej grupy ekologicznej w składzie: Agnieszka Baji, Andżelika Golicz, Karolina Zazulczak, Tomasz Szymków wraz z opiekunem panią J.Syrko-Bolaczek, udali się na Uniwersytet Wrocławski po odbiór I nagrody w konkursie na najciekawszą prezentację problemu badawczego w ramach "projektu Ekologia"...
2013-07-01
Dnia 27 maja 2013r. grupa uczniów biorących udział w projekcie Ekologia udała się na wycieczkę do wrocławskiego zoo. Wyjechaliśmy po piątej godzinie lekcyjnej. Droga do Wrocławia przebiegła w miłej atmosferze. Na miejscu byliśmy około godziny 14. Kupiliśmy bilety i weszliśmy do zoo. Na początku zachwyciliśmy się tygrysem, później obserwowaliśmy foki. Widzieliśmy też...
2013-07-01
Dnia 15 marca 2013 roku, to jest w sobotę, nasze gimnazjum przeżywał Dzień Otwartych Drzwi, a tym samym odbyło się podsumowanie projektów, realizowanych w ramach Ekologii. Uczestniczyli w nim uczniowie gimnazjum, szkół podstawowych- klas szóstych, rodzice oraz zaproszeni goście. Ekolodzy z grupy pierwszej zaprezentowali swoje prace nad projektami: Środowiskowi dywersancii-...
poprzednia 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | następna

Lista szkół pracujących przy danym żywiole